Nyhedsbrev

Koncert med saxofonkvartetten “Quartet Vela” (Spanien - Dk)

Fire unge musikere fra Barcelona besluttede i 2016 at fortsætte deres studier og deres kammermusikalske sammenspil med base på den jyske halvø i stedet for den iberiske. Det Jyske Musikkonservatorium i Aarhus har nemlig flere stærke undervisere på klassisk saxofon, og der er også et levende miljø for kammermusik, der næsten kan matche det, vi kender fra Ribe.

;^)

I efteråret 2017 meldte de fire kvinder deres kvartet til P2s kammermusikkonkurrence, og det var vist en god ide, for Vela kvartetten gik hen og slog mange favoritter af banen og endte med at få en pris på 20.000 kr. som konkurrencens trediebedste deltager.

Nu har hæderen sendt ensemblet ud på en større turne, der foruden koncerter i Arhus bl.a. bringer dem til sjælland og nordjylland og altså også Ribe. Det glæder vi os meget til i Musikforeningen. “Kvartetten medbringer et virkeligt spændende program, der både har rødder i klassisk sammenspil, hvor de via et arrangement af Dvoraks “Amerikanske” strygekvartet viser deres kunne udi de skønne melodier og harmonier. Men de viser også eksempler på spansk kammermusik af nyere dato, ligesom deres ophold i Aarhus sætter sig sine spor” -siger Ribe Musikforenings formand, Bo Gunge.

Søger du en koncert på højeste niveau med ung udstråling og energi, skal du altså en tur forbi Kannikegaarden den 15. april, hvor Quartet Vela giver et righoldigt program til bedste.

De 4 musikere: Carla Obach Esteban; Sopransaxofon, Marta Bellés Muños; Alt, Marina Rosés Gibert; Tenor og Laura Allés Pascual; Baryton