Nyhedsbrev

Nordisk koncert for kor og cello

Akademisk kor Aarhus (Eurovision choir 2017) cellisten Mattias Rodrick (S) Dirigent Ole Faurschou

Ved denne koncert skal vi høre svensk og dansk musik. Sven-David Sandström kaldes i vide kredse for “Den svenske Bach”, som en anerkendelse af omfanget og kvaliteten af hans arbejder for kor.

I “Nordisk messe” oplever vi en varieret, mangestemmig og muskuløs korklang, i kombination med celloens varme stemme. Sandström fylder 75 i år.

Komponisten Bo Gunge skrev i 2015 værket “Rösten” (Stemmen), efter et digt af Gösta Friberg. Celloens stemme er her et ekko af naturens ånd, der sammen med korets menneskeligt stemningsfulde passager minder os om værdien af den verden vi lever i. Ifølge dirigenten er det et overordentligt vellykket og klangskønt værk.

Koncerten byder også på en uropførelse af et værk for kor og cello af den svenske komponist Johan Magnus Sjöberg samt en dansk korklassiker: “Eksempler” af Pelle Gudmundsen Holmgreen. Koncerten, som optages til senere transmission i Danmarks Radio P2, finder sted lørdag den 7. oktober kl. 16 i Sct. Catharinæ kirke, Ribe

OBS: Release-begivenhed samme sted kl. 15:00

En time før korkoncerten er der release på en CD-udgivelse på Dacapo Records af Bo Gunges “12 Studier”. De fem medvirkende musikere på pladen vil være til stede og give smagsprøver på musikken. Der vil være mulighed for at møde kunstnerne over et glas og en forfriskning, samt at købe et friskt eksemplar af den nye CD. Musikerne er Duo Askou // Andersen, Duo Pihl & Schelling samt pianisten Ulrich Stærk.